Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Lærkeskolens kernefortælling

På Lærkeskolen arbejder vi hver eneste dag med at skabe trygge og udviklende læringsmiljøer, som udvikler børnenes personlige, sociale og faglige kompetencer. Vi støtter børnene i deres trivsel både i skolen, SFO´en og klubben. Vi tilstræber et imødekommende miljø, hvor børn, forældre og medarbejdere har en god tone imellem sig, og alle føler sig set og mødt. Vi ved, at den gode relation er en forudsætning for både faglig og social læring, og derfor prioriterer vi, at alle bevidst arbejder med dette. Vi ser det som en styrke, at Lærkeskolen er en stor  sammenhængende skole med faglig bredde og med  plads til forskelligheder blandt børn og voksne. Vi arbejder på at skabe trygge miljøer for alle børn og sikrer, at alle har tilhørsforhold til egen afdeling (indskoling, mellemtrin, udskoling og kompetencecenter). Her vil vi gerne have, at børnene lærer, at mennesker er lige meget værd, selvom vi alle er forskellige. Det er vigtigt for os, at alle er en del af et forpligtende fællesskab, så vi får glade børn i trygge rammer. 

Lærkeskolen er en fagligt ambitiøs skole, og vi bestræber os på at udfordre alle børn, så de hver dag oplever, at de lærer nyt. Vi er en engageret og imødekommende medarbejdergruppe med stor kompetencerigdom og god energi, hvor alle medvirker til, at børnene udvikler sig til livsduelige og  demokratisk dannede mennesker, der er i stand til at skabe sig et godt og sundt liv. Forældresamarbejdet bygger på gensidig respekt og god dialog, og vi inddrager forældrene i et forpligtende samarbejde omkring børnenes udvikling.  Vi ser forældregruppen som en ressource i arbejdet med børnenes sociale relationer. o Motion og bevægelse er en del af alle børns hverdag og tilgodeses i undervisningen. Idrætsarrangementer prioriteres højt, og her på skolen har vi mange og gode idrætsfaciliteter. Vi lægger vægt på, at børnene udfolder sig gennem billedkunst, design, musik og drama. Vi kan se, at vi lykkes, når vi oplever glade, kreative og eventyrlystne børn, der trives og udvikler sig fagligt og socialt i fællesskaber.

Lærkeskolens kernefortælling - I praksis

I vores kernefortælling har vi fire overordnede fokusområder: Forpligtende fællesskaber, faglig og ambitiøs skole, motion og bevægelse  samt glade, kreative og eventyrlystne børn, som i praksis kommer til udtryk således: 

FORPLIGTENDE FÆLLESSKABER

Med afsæt i vores anerkendende børnesyn og vores viden om, at relationer er afgørende for et godt børneliv, prioriterer vi, at børn lærer at indgå i forpligtende  fællesskaber. Det betyder, at vi arbejder for, at alle børn indgår i,  men også selv bidrager til stærke sociale og faglige  fællesskaber i skolen, i SFO’en og i klubben. For at skabe plads og rum til, at børn også selv tager initiativ til deltagelse i fællesskabet, har vi ugentlig  morgensang i indskolingen og venskabsklasser på  tværs af årgange.  Vi arbejder med elevmægling, hvor børn på mellem- trinnet hjælper børn i indskolingen med konfliktløsning i frikvartererne og har legepatruljer, hvor børn fra 6.  klasse sætter lege i gang for børn i indskolingen. Derudover afholder vi klassemøder og arbejder for en overordnet kultur, hvor der er blik for den gode tone, og at vi alle har et ansvar for at passe på hinanden og vores skole.

EN FAGLIG OG AMBITIØS SKOLE

For at understøtte eleverne bedst muligt har vi forskellige tiltag ud over den mere traditionelle undervisning. I indskolingen arbejdes fast med mindfulness, som medvirker til, at børnene kan fastholde koncentrationen i undervisningen og kan opnå et højere fagligt udbytte. Der er også indført skoleskak en lektion om ugen for at styrke børnenes abstrakte tænkeevne og interaktion. På alle årgange tilbydes ”hurtig-matematik” til de fagligt stærkeste børn. Børn, der er fagligt udfordret kan  deltage i særligt tilrettelagte ”løft-forløb” i dansk,  matematik og engelsk, og de ordblinde elever  kobles til skolens netværk Ordpatruljen. Vi afholder to årlige F-uger (fordybelsesuger), hvor der er mulighed for at bryde de traditionelle skemaer op og arbejde på tværs af klasser og fag. Herudover afholdes en årlig trafikdag for hele skolen. I samarbejde med klubben er vi igang med at etablere skolehaver, som skal passes af børn på mellemtrinnet  og være en del af undervisningen i naturfagene. 

MOTION OG BEVÆGELSE

Meget forskning peger på, at fysisk aktivitet styrker både  børnenes læring og deres trivsel, og det er et særligt  fokusområde hos os. På skolen har vi dedikerede idrætslærere og gode fysiske  rammer med store udendørsarealer. Vi har mange idræts- arrangementer- og stævner, både interne og eksterne. Vores SFO-medarbejdere er DGI-certificeret med fokus på motion, leg og bevægelse for vores yngste børn. Derudover er der morgenløb i 0. klasserne hver morgen, og på mellemtrinnet har vi – ud over den fælles motionsdag i uge 41  – en forårsmotionsdag for alle børn i 4., 5. og 6. klasse.  Der er etableret en særlig idrætsklasse startende fra 7. klasse, da vi gerne vil imødekomme de elever, som ønsker øget  fysisk aktivitet i deres skolehverdag. Her omlægges  lektionerne i understøttende undervisning til idræt,  og der er et øget fokus på bevægelse i alle fag. 

GLADE, KREATIVE OG EVENTYRLYSTNE BØRN

Vi har et overordnet ønske om, at børnene på  Lærkeskolen skal trives, og vi ser gerne denne trivsel komme til udtryk i glade, kreative og eventyrlystne børn. Indsatserne omkring de øvrige fokusområder understøtter dette fokusområde.  Derudover etablerer vi i perioder legegrupper i indskolingen for at understøtte flere og nye legerelationer blandt børnene. De praktisk-musiske fag, herunder valgfagene i udskolingen, giver eleverne mulighed for at udfolde sig kreativt og resulterer ofte i fine udstillinger på skolen. Vi har forskellige traditioner, bl.a. Lucia på 5. årgang og Visekro på 9. årgang (en elevproduceret revy, som opføres for de unge mennesker i udskolingen). På 9. årgang er der mulighed for at skabe alternative valgfag såsom Escape-room, boldspil og drama.